måndag 19 oktober 2009

Lärspridare

Under två dagar har vi varit på kurs i Stockholm. Utbildningen är i Rektorsakademiens regi och vi som åkte var Beatrice, Solveig, Ulrika, Lisbeth, Karin och Anette. Kursen har handlat om hur vi som arbetar med en-till-en kan hjälpa att sprida tankarna kring detta i våra skolor.

Kursledare är Lars Jonsson från Falkenbergs en-till-enprojekt och Emma Rosén från YBC i Nacka. Första dagen fick vi ta del av en modell som kallas EVO(samr). Mannen bakom modellen heter Ruben R. Puentedura. Så här tänker han kring en-till-en:
  • Datorerna ersätter något gammalt (skrivmaskin)
  • Datorerna effektiviserar (man använder nya funktioner som inte fanns i skrivmaskinen)
  • Modifiering (man utformar lärprocesserna annorlunda pga datorerna)
  • Omdefinierar sitt uppdrag (helt nya arbetssätt pga det nya verktyget) Samverkar, konstruerar, innovation, verktyg och perspektiv, levande dokument...
Det handlar om att kunna motivera sitt arbete utifrån det här. Alltså ska man inte värdera sitt arbete utifrån var i processen man är utan man ska vara trygg i sin roll som pedagog.
Men är det OK att stanna i modifiering, helt och hållet? Ska man som pedagog finnas i omdefinieringsfasen men att man sedan använder alla faserna bara man kan motivera sitt val av arbetssätt?

Vi ser att vi kommit ganska långt när det handlar om IKT i Älvsborg och det var en rolig erfarenhet. Vi har slängt oss ut men nu måste vi landa i detta. Hur går vi vidare? Hur går vi från att modifiera vår undervisning till att omdefiniera vår undervisning?

Det visade sig att Emma och vi har en gemensam bekant. Och hur fantastiskt det är med detta verktyg. Jag tog ett kort på Emma med macken, skickade och på kvällen fick vi svaret:


2 kommentarer:

Tina sa...

Vad roligt att få ta del av dina/era tankar kring Lärspridarutbildningen och summeringen av Puenteduras modeller.

Dalaskolans Ettor sa...

Hej Tina! vad kul att du läser vår blogg! Karin och Bea