En bekymrad förälder mejlade oss i helgen då hans flicka fått tre ganska otrevliga mejl med kränkande innehåll från en pojke i klassen. Vi såg allvarligt på detta, givetvis, och konfronterade pojken direkt på morgonen på måndagen. Det visade sig att han inte skrivit alla tre, bara ett. Han var alldeles förkrossad och berättade att han hade fått konstiga meddelanden av flickan i fråga. När vi så visade flickan visade det sig att hon inte heller hade skickat dessa mejl. Någon hade alltså gått in i deras brevlådor och skickat "falska" mejl.
Frågan kom upp på lärarrummet: ska man verkligen låta så små barn använda e-post? Och svaret på det är absolut: JA! Att ta de här diskussionerna när barnen är små, när de fortfarande accepterar att vuxna lägger sig i, när man inte låter dem göra allt själva framför datorn, är ju jättebra. Vi hade ju inte precis varit hemliga med lösenorden och det var lätt för någon att gå in i någon annans låda. Nu fick vi istället prata "etik på nätet" och lära oss byta lösenord. Vilket inte var helt enkelt... Nu har ju någon glömt sitt lösenord (fast vi skrev upp alla, trodde vi), några kunde inte komma på ett lösenord osv. Men kul var det är klart, och spännande.
Och vi älskar MindNode! Tack Lisbeth!
Arbetet med rymden går vidare och datorn är faktiskt lika självklar i undervisningen som pennan!!!
Arbetet med rymden går vidare och datorn är faktiskt lika självklar i undervisningen som pennan!!!
2 kommentarer:
Vet inte om ni varit in här
http://www.arla.se/koola/kunskapsburken/forskning/rymdsidor/start.asp
/Lars
Nej det har vi inte! Tack för tipset!
Skicka en kommentar