Vi har under hela tvåan spelat in barnen i GarageBand när de läser skönlitterär text. Vi har suttit med en och en och lagt in filerna på vår egen arbetsdator. Vi ville att de själva skulle se sin utveckling genom att jämföra med tidigare inspelningar. Det är ju också ett bra redskap när man som lärare ska bedöma deras framsteg. Men det har varit ganska tidsödande.
Vi ställde oss frågan (igen):Vad kan vi då göra nu som vi inte kunde innan vi hade en dator per elev?
Vi lät barnen spela in sig själva när de läste en text. Sedan lyssnade de, strök under och tränade på texten igen. Som avslutning gjorde de en ny inläsning. Eleverna skötte själva sin bedömning. Häftigt!
Vi gjorde detta i halvklass första gången. Det gäller ju att hitta en någorlunda lugn vrå att arbeta i. Men de skötte allt själva. Vi hoppas att vi kan göra detta en gång i veckan.
1 kommentar:
Spännande! Detta måste vi testa!
Åsa
Skicka en kommentar