I torsdags körde vi igång med författarverkstad i båda treorna. Vi var nervösa för vi har lagt så mycket tid och tanke på förberedelserna. Tänk om det blev platt fall? Tänk om de inte högg på idén?
Men det gjorde de och det var fantastiskt att se deras entusiasm. Vi drog över rasten och de ville ändå inte sluta skriva.
Själva grundtanken med den här modellen är att eleverna under att par veckor med hjälp av olika strategier, som vi lär dem, samlar flera (6-10st) sk. börjor eller entries. Eleverna skriver bredvid en skrivkompis som är deras bollplank under allt arbete. När man känner att alla har material att arbeta med väljer eleverna en "börja" som de sedan arbetar med. Det är då datorn kommer in. Sedan lär vi barnen utifrån egen text hur man tänker som en författare kring tex. stycken, beskrivningar, inre dialog, skiljetecken, stavning mm. Vad kan funka bättre än ett ordbehandlingsprogram i det läget?
Vi är inte helt på det klara med hur vi ska publicera men det kanske ger sig. Någon där ute som vet nåt bra verktyg? Ningen blev ju betaltjänst och ligger nere...
Härligt att vara igång!!!
2 kommentarer:
Spännande, fast jag känner att det är så frustrerande att vänta med ettorna. Hade också gärna gjort något med dem.
Så klart att de måste vara intresserade efter ert upplägg. Var ni bara hälften så bra som ni var de första dagarna med oss så blir det "a walk in the park"
Nästa tisdag (eget husmöte) kommer vi att ha uppföljning på vår "föreläsning" från första skolveckan. Vi kommer att berätta hur vi gått vidare, var vi är just nu och hur det kan se ut framåt. Vi hoppas att detta kommer att inspirera till att fler börjar. Karin och Bea
Skicka en kommentar