måndag 28 februari 2011

Ja, just det! Författarverkstad!!!

Vi har ju hela tiden varit noga med att våra datorer är ett verktyg lika självklart som alla andra i skolan. Och så självklar har den nog blivit att vi inte ens skrivit om hur vi arbetar med våra författarverkstäder...

Vi arbetar utefter den sk New York-modellen där varje lektion inleds med en minilektion. Minilektionen har alltid en given form och barnen har sin egen plats i samlingen där vi alltid startar dagens verkstad. Man börjar med att tala om vad eleverna kommer att få lära sig idag, man visar (modellerar) hur de ska göra, låter barnen pröva själva muntligt med sin skrivkompis, man återkopplar och sedan skickar vi iväg dem till sitt arbete.

Det tog ganska lång tid innan vi tog in datorerna. Det var en hel del skrivande och prövande innan de valde en av sina texter att arbeta vidare med. Den texten skrev de in i Pages och sedan påbörjades arbetet med att revidera sin text. Det visade sig att formen med just minilektion före arbetet är perfekt.



Vid varje lektionstillfälle har vi tagit upp ett moment att fokusera på. Första gången lärde vi oss om inledningar. Hur kan man börja en text? Testa tre olika sätt och spara i dokumentet. Vilken ska du välja? Kan du använda alla tre? Måste du flytta på dina stycken?

Genom att lära dem en sak i taget blir det överskådligt för barnen. Idag jobbade vi med stavningskontrollen. Hur ska man tänka när ett ord är understruket med rött? Kan Man alltid lita på stavningskontrollen? Varför är det fel här? Vilka strategier kan man använda för att pröva ny stavning av ett rödmarkerat ord?

Sakta men säkert utvecklar eleverna sitt skrivande och ordbehandlingsprogrammet är oslagbart. Dialog, stycken, stämning, stavning, meningsbyggnad osv. En sak i taget!

Inga kommentarer: