torsdag 6 oktober 2011

Att göra subtraktion tydlig

Att skaffa en:en-datorer utan inbyggd kamera vore ett misstag. När vi ser i backspegeln är det faktiskt PhotoBooth som vi använt mest. Att filma är ett bra sätt att dokumentera. Att filma ger barnen en mottagare i sitt pågående arbete och ett fokus på uppgiften som vi som lärare inte har tid att ge varje barn.

Subtraktion är svårt. Att förstå minus när mattespråket gör det så krångligt... " 4-3 måste ju bli 4! Vi tar ju bort 3:an..."
Lina, vår VFU-student visade med en egen film hur man gör en mattesaga med subtraktion. Med hjälp av två ritpapper och en mattekompis fick barnen illustrera vad som fanns först på det första pappret och sedan, på nästa papper, vad som försvunnit. Tex Det var en gång fem godisar i en affär. Nästa bild: Det kom in en och köpte två godisar. Då fanns det bara tre godisar kvar. På mattespråket blir det 5-2=3.
Barnen visade bilder, berättade och visade med fingrar och berättade med mattespråket sin mattesaga och spelade in i PhotoBooth. Allas filmer blev tydliga och jättebra!

Totalt fokus och totalt samarbete under den här lektionen. Önskar att jag kunde lägga ut några filmer här så att ni får se men vi har tagit beslutet att inte göra det.

För er som är intresserade kommer jag och Bea att prata på Torghandeln på Center För Skolutveckling 13 oktober.

Karin

Inga kommentarer: