måndag 28 februari 2011

Ja, just det! Författarverkstad!!!

Vi har ju hela tiden varit noga med att våra datorer är ett verktyg lika självklart som alla andra i skolan. Och så självklar har den nog blivit att vi inte ens skrivit om hur vi arbetar med våra författarverkstäder...

Vi arbetar utefter den sk New York-modellen där varje lektion inleds med en minilektion. Minilektionen har alltid en given form och barnen har sin egen plats i samlingen där vi alltid startar dagens verkstad. Man börjar med att tala om vad eleverna kommer att få lära sig idag, man visar (modellerar) hur de ska göra, låter barnen pröva själva muntligt med sin skrivkompis, man återkopplar och sedan skickar vi iväg dem till sitt arbete.

Det tog ganska lång tid innan vi tog in datorerna. Det var en hel del skrivande och prövande innan de valde en av sina texter att arbeta vidare med. Den texten skrev de in i Pages och sedan påbörjades arbetet med att revidera sin text. Det visade sig att formen med just minilektion före arbetet är perfekt.



Vid varje lektionstillfälle har vi tagit upp ett moment att fokusera på. Första gången lärde vi oss om inledningar. Hur kan man börja en text? Testa tre olika sätt och spara i dokumentet. Vilken ska du välja? Kan du använda alla tre? Måste du flytta på dina stycken?

Genom att lära dem en sak i taget blir det överskådligt för barnen. Idag jobbade vi med stavningskontrollen. Hur ska man tänka när ett ord är understruket med rött? Kan Man alltid lita på stavningskontrollen? Varför är det fel här? Vilka strategier kan man använda för att pröva ny stavning av ett rödmarkerat ord?

Sakta men säkert utvecklar eleverna sitt skrivande och ordbehandlingsprogrammet är oslagbart. Dialog, stycken, stämning, stavning, meningsbyggnad osv. En sak i taget!

tisdag 8 februari 2011

World Maths Day 2011

Det är dags att gå in och registrera sin klass. Missa inte detta tillfälle!!! Förra året var verkligen en hit för våra dåvarande tvåor och vi hoppas att årets medverkan blir lika positiv. 1 mars 2011.



Gå till hemsidan och registrera.

måndag 31 januari 2011

Storstädning!

Influensa och kräksjuka härjar i Dalaskolan; 25 mackar gnuggade och spritade. Puh...

onsdag 26 januari 2011

Lisbeth och ytspänningen!


Idag var Lisbeth, en av våra skolutvecklare, med oss på morgonen. Eftersom vi jobbar med vatten stod det experiment på schemat idag. Vi har ställt hypoteser i diskussion, muntligt med skrivkompisen och skriftligt och idag tänkte vi att vi skulle dokumentera via bild.

Eleverna arbetade med sin skrivkompis och de enda instruktionerna de egentligen fick var att de skulle presentera experimentet, ställa en hypotes, genomföra och visa ett resultat. De fick använda PhotoBooth eller filma i iMovie. Jag glömde faktiskt säga att de skulle redigera och publicera filmen i iMovie men...

Eleverna gjorde så fina filmer!! Och experimentet? Hur många vattendroppar får det plats på en enkrona?

Äntligen!



Från och med nu har vi forskare kopplade till treorna. Det är Sylvana Sofkova Hashemi och Ann-Louise Petersen från Högskolan i Väst som ska titta på hur de digitala verktygen påverkar kunskapsinhämtning och inlärning med fokus på text, språk och ledarskap. Framförallt då med fokus på klasser med yngre barn som haft en:en under en längre tid. Och det har ju vi!

Det ska bli spännande och det är ju också lite pirrigt. Vi tänker att ett sådant här projekt också hjälper oss att reflektera och utvärdera vårt arbete. Som det ser ut så kommer de att följa oss i ett års tid.

Eleverna tycker att det ska bli roligt. Det är bra att få visa vad man kan.

Välkomna till Dalaskolan!!!

onsdag 12 januari 2011

Ingnuggning av multiplikationstabellerna

Aldrig har väl tragglande varit så roligt. Vi lade upp ett arbetsschema för varje tabell med avprickningssystem. Det finns så många färdighetstränande sidor att använda.
Varje tabell påbörjades med en sång av de fantastiska pedagogerna på Årstaskolan.


Sedan använder vi sidor som Mult, Kunskapstjärnan, Multi, Arcademic skillbuilders och Multix på Mattesmedjan.

Även om det känns som gammalt i nya kläder så har väl innötning aldrig varit roligare och mer utmanande. Ja, det skulle väl vara World Math Day i realtid, då...

tisdag 11 januari 2011

Ny termin och nya krafter

Det är viktigt att ibland blicka bakåt och se vad som faktiskt påverkat att arbetet blev som det blev. Vi var ganska stressade under hösten och kände nog att vi inte kom igång, och inte fick styr våra idéer. Så här i efterhand kan vi ju nu se att en flytt mitt i terminen gör hela organisationen sårbar. Att inte ha tillgång till internet, att inte ha en projektor. Men nu!!! Nu har vi tom elevförvaring och gardiner!

Vad vi också ser är att vi kommit igång med våra författarverkstäder, arbetar helt annorlunda vad gäller multiplikation och har gjort intressanta och roliga filmer. Allt med hjälp av datorn. Och vi är igång och bloggar på Hjärntorget, vårt nya IKT-stöd. Vi har startat ett samarbete med Högskolan i Väst och haft besök av lärare och skolutvecklare från Staffanstorp och Falköping och Borås.

Vi vill mer!!! Idag åker Bea till London och BETT-mässan och kommer garanterat tillbaka med nya idéer och vidgade vyer. Välkomna tillbaka till en ny termin!

Bea och Karin