Jag läser en kurs på lärarlyftet vid IT-universitetet. Den heter Digital text i undervisning, lärande och kommunikation. Vi håller på med ett avslutande projektarbete och jag undersöker rättstavningsfunktionens inverkan på elevernas textskapande.
Idag var jag med klass 1A när de arbetade med datorerna. De skrev om känslor i ett presentationsprogram. Jag frågade barnen hur de gör eller tänker när det blir en röd linje under ett ord. Vi använder Open Office och i programmet finns en rättstavningsfunktion. När ett ord blir felstavat eller om datorn inte känner igen ordet blir det en vågformig linje under det. Programmet rättar enstaka ord och ser inte i vilken kontext ordet befinner sig i. Vi har givetvis inte talat om hur man använder själva rättstavningshjälpen. Vi vill veta om de röda strecken hjälper eller hämmar barnen i sin skrivutveckling.
Jag tror att jag fick lika många svar som elever jag intervjuade. Vilka fantastiska små individer de är. Helt klart är att huruvida stavningsfunktionen ska vara aktiverad beror helt och hållet på barnet. Det har inget att göra med hur långt de kommit i sin skrivutveckling eller hur duktiga de är på att stava. Många av barnen har strategier för hur de ska rätta ord som hade blivit markerade. Det här gör de på helt eget initiativ. Vi är väldigt noga med att säga att de själva bestämmer över sin text och att stavningen är inte viktigast. Jag skulle kunna skriva flera sidor om detta men jag nöjer mig med att berätta om Lukas strategi:
Karin: "Hur gör du när det blir rött under orden?"
Lukas: "Jag gör så här!" och så klickar han på snabbvalsknappen i verktygsfältet och vips är alla röda streck borta...
När min rapport är inlämnad och godkänd ska jag sammanfatta studien här i bloggen. Trevlig helg på er /Karin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar