torsdag 1 oktober 2009

Kunskapsnätet

Vi väntar alla i Älvsborg på att det nya IT-stödet Hjärntorget ska införas. Det har visat sig att det dröjer ännu ett år. Då fanns det ju inget att vänta på eller hur? Igår fick alla eleverna en egen e-postadress i Kunskapsnätet. Och det tog hela dagen och det var jättekul!

Det gällde att hålla reda på begrepp som webadress, portal, e-postadress, snabel-a, inkorg, meddelande, användarnamn och logga in, logga ut, lösenord! När jag sitter så här i efterhand och funderar över hur dagen gick så är det ju fantastiskt hur de anpassar sig och löser, läser av och hanterar all information de får. Visst fick vi frågor som: Hur ska jag stava mitt namn utan Å? Det är ju svårt att skriva ett brev utan å, ä och ö. Måste vi det?

När vi väl hade löst alla problem och alla var inne så började mejlandet dem emellan. Vilken dynamik! Jag hade givetvis skrivit ett mejl till dem och jag satt och svarade och skickade och försökte hålla koll på att alla fick post. Det tog inte lång tid innan vi fick ta diskussionen kring vad man kan skriva i ett mejl. Sitter man i ett klassrum kan man kanske skriva "pucko" för man visar med hela kroppen att det är ett skämt, men vad säger den föräldern som ser sitt barns mejl på kvällen? Vi kom fram till att även om det är ett skämt så är det ALDRIG roligt att bli kallad "pucko". Jag kan berätta att betydligt grövre saker skrevs och att om det mejlet kommit fram så hade det fått konsekvenser. Det känns oerhört angeläget att dessa diskussioner startar redan i de lägra åldrarna. Snacka om att ha etiska samtal.

I går eftermiddag mejlade jag klassen för att kolla om de gjort läsläxan och om de förklarat den för sina föräldrar. Jag fick svar direkt från ganska många. Det ska bli spännande att se vart detta leder. Och jag tror att Kunskapsnätet kan bli ett fantastiskt verktyg när man har en-till-en. Alla har samma förutsättningar i klassen. Jag kommer ihåg hur vi introducerade Kunskapsnätet för fem elever i taget i ett mediatek. Det blev inte alls samma genomslagskraft. Det finns mycket mer att skriva om detta men jag avslutar veckans inlägg med en bild.

Inga kommentarer: