måndag 27 april 2009

skriftspråksutveckling

Sitter och planerar inför utvecklingssamtalen och går igenom barnens dagböcker. Ja, vi har fortsatt att skriva i dem lite sporadiskt för att ha något att jämföra med. Alla eleverna skriver med små bokstäver, gemener, och de blandar inte! Jo, ibland letar sig en versal in, men bara sällan. Det slår mig ganska hårt att detta hände ungefär samtidigt, att de gått över från att enbart skriva med versaler till att i stort sett inte blanda alls. Detta hände någon gång mellan februari och mars. !!! Jag måste undersöka detta ytterligare. Och jag måste prata med de mer rutinerade lågstadielärarna om detta är som det brukar eller om faktiskt användandet av datorerna skyndat på deras skriftspråkliga utveckling. Och utan att vi lagt något speciellt arbete på det. Jag tror inte ens att jag sagt att de inte ska blanda, det brukar ju ge sig... Jag tror på mackarna!
Helt amazing. Ja, som Janni skrev i bloggen från Broängen: Vad lär de sig inte???










Bilderna är från en och samma dagbok. Vänstra bilden är från den 17 mars och den högra bilden är från 26 mars.

4 kommentarer:

Jannie Jeppesen sa...

:D Vad spännande! Återkom när du kollat upp mer! Vill veta!

Anette Nilsson sa...

Det ska bli väldigt intressant att så småningom få höra mer av era erfarenheter av detta projekt.
Har idag lyssnat på det som filmades när ni presenterade ert projekt på studiedagen. Då, när jag lyssnade var jag imponerad. Idag likaså. När jag nu läser er blogg känns det bara häftigt!!!
/Anette

Unknown sa...

Detta är urspännande!

Jag vill gärna tro att det är början på resan mot ett ökat lärande.....

Nu kör vi Karin!!!!!!

Dalaskolans Ettor sa...

Ja, detta är så KUL! Det räcker nästan med det! Arbetsglädje för både barn och fröknar!chilikr